Alla inlägg den 26 juni 2008

Av Anneli - 26 juni 2008 15:02

Jag var som sagt på första tillfället för valpkursen i tisdags. Jag var där klockan sju och var hemma igen kl halv tio. När vi kom hem däckade Deya omedelbart, fastän hon inte ätit sin middag ännu.


På kursen var vi sammanlagt åtta valpar, med respektive ägare (vissa valpar hade med sig två ägare). Vi satt först inne och presenterade oss för varandra och vår lärare berättade lite intressanta saker om hundar i allmänhet.


Efter det tog vi en liten promenad allihopa. Deya drog jättemycket i kopplet och vår lärare rekommenderade då att jag skulle börja använda strypkoppel för att lära henne med ett kort ryck att hon gör fel, istället för att hon går och drar konstant en hel promenad. 


Nu brukar hon faktiskt inte dra så mycket under våra vanliga promenader, utan det var extra spännande just nu när det var massa andra valpar runt omkring som hon försökte springa fram till. Jag får se om jag skaffar strypkoppel, om hon börjar dra på våra vanliga promenader får jag fundera på saken.  


Sen vid något tillfälle när Deya började bråka med en annan valp och drog jättemycket i kopplet, så tänkte jag att jag skulle avbryta henne, så jag lyfte upp henne. Då sa min lärare genast till att så ska man inte göra, för då signalerar man till sin valp att den har vunnit, eftersom den kommer upp över den andra hunden. Det är ett vanligt problem som folk gör med små hundar, och brukar resultera i att de tror att de är större än andra hundar och därmed blir de bjäbbiga och kanske till och med aggresiva mot andra hundar.  Mycket intressant, det visste jag inte.


Jag fick även boken som hör till kursen och har börjat läsa lite i den, och den verkar riktigt bra. Ångrar lite att jag inte läste mer böcker om hundar innan jag skaffade Deya. Det jag läste på nätet känns inte som att det har räckt riktigt. Men nåja, det är ju bra att jag läser det nu varjefall, det kommer nog gå bra det här. :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards