Direktlänk till inlägg 27 april 2008

Hur man uppfostrar en valp

Av Anneli - 27 april 2008 10:07

Deya, 27 dagar gammal. Fotot är från uppfödaren Koivulehdons hemsida.


Nu är det 15 dagar kvar tills vi ska hämta Deya.


Jag ägnar rätt mycket tid åt att läsa på allt jag kan om hur man ska bete sig med en valp. Jag bubblar av frågor. Hur får man valpen rumsren? Hur gör man på natten? Ska hon få sova i sängen? Hur mycket sover valpar? Hur mycket äter dom? Vad äter dom? Hur lär man dom att komma när man ropar? Hur lång tid tar det att lära dom det? Hur beter man sig när man träffar andra hundar? Eller andra människor som vill komma fram och hälsa?


Som tur är så bubblar internet av svar och jag börjar bli rätt insatt nu. Det jobbiga är väl att en massa olika människor har sagt hur dom tycker att man ska göra, men ingen tycker som någon annan.


Agria Djurförsäkring har till exempel väldigt mycket matnyttigt om hur man uppfostrar en valp. Men de tycker att man ska "läsa paragrafer" när hunden är upprepat olydig. "Då går du ner på knä och tar du ett stadigt tag i hundens kinder samtidigt som du pratar bestämt med den. Släpp inte hunden förrän den är lugn och undergiven och ser ut att förstå korrigeringen."

Men en annan sida jag var inne på (se lästips nedan) skrev "Undvik klassisk "paragrafläsning". Att stirra hunden i ögonen uppfattas som konflikt eller hot."


Hur ska man veta vad som är rätt? Olika hundvetare hävdar ju olika saker. Jag vill ju bara att min vovve ska må så bra som möjligt och jag vill ju gärna att någon som är insatt i hundpsykologi ska tala om för mig exakt hur hundar beter sig och reagerar på saker. I slutändan så tror jag nog att det blir en vettig hund av alla metoderna, och det handlar väl bara om att hitta en metod som man tycker passar en själv. Men det skulle ju vara skönt att faktiskt veta med säkerhet att man gör rätt...



Lästips om hunduppfostran:

http://www.lapphund.nu/metod01.htm#top

Författaren försöker vara så objektiv som möjligt och skriver "vissa tycker si, andra tycker så, själv tycker jag så här". Det är sjysst, och jag har lärt mig massor från den sidan.

 
 
Ingen bild

mirea1999@hotmail.com

12 december 2008 12:09

jag ska hämta min finska lapphund i januari och jag känner precis som du har skrivit. Det finns så många olika varianter av hunduppfostran! men men, hoppas allt gick jätte bra för er! =)

mvh/mirea

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli - 12 januari 2009 11:20

Här kommer lite fina vinterbilder på Deya.

Av Anneli - 12 januari 2009 11:04

Nu har vi flyttat tillbaka till Kista.   Deya verkade lite låg första dygnet i nya lägenheten, men nu verkar hon känna sig som hemma, och det känns skönt.   Däremot beter hon sig lite underligt kring sin matskål och hon äter inte alls upp all sin m...

Av Anneli - 5 januari 2009 10:36

Vilken missär det var!   Vi åkte ut till mina föräldrar hem ute i Stockholms Skärgård och skulle fira världens bästa nyår! Vid tolvslaget hade jag redan hoppat ner i bubbelpoolen tillsammans med 10 andra glada människor och just när en kompis tänder ...

Av Anneli - 23 juli 2008 13:03

Deya har mått rätt dåligt de senaste dagarna. Det började i söndags med att hon var väldigt lågmäld och låg och sov hela dagen. Sedan vaknade jag klockan 6 på morgonen dan därpå av att hon kräktes. Det fortsatte med att hon låg och sov hela den dagen...

Av Anneli - 22 juli 2008 11:54

Typisk Deya-pose när hon sover. :P   Jag skrev inget om Deyas vikt och längd förra veckan. Jag har haft så himla mycket att stå i så jag har helt enkelt inte hunnit.   Men här kommer dagens mått: Vikt: 10,3 kg Höjd: 41 cm ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards