Direktlänk till inlägg 17 maj 2008

Fanny och Deya

Av Anneli - 17 maj 2008 16:53

Igår kom mina föräldrar hit och hälsade på, och det hade med sig sin hund Fanny. Fanny är en blandras av Border Collie och Labrador och hon är en jättesnäll vovve. Men jag var lite orolig för hur det skulle gå faktiskt. I torsdags var jag ute på gräsmattan och rastade Deya när en annan hundägare gick förbi med sin hund. Då blev Deya helt förskräckt och försökte springa iväg och blev alldeles vild.


Men det gick jättebra! Mamma och pappa hade Fanny i koppel när jag öppnade dörren och på direkten kom Fanny in och nosade på Deya. Fanny var jättesnäll och fattade nog på en gång att det här är en väldigt liten valp som man måste vara försiktig med. Deya blev ganska rädd även den här gången, men lite mer nyfiken än rädd trots allt. Och nu var hon ju trygg hemma i lägenheten och kunde hälsa på Fanny i sin egen takt. Dessutom hälsade jag på Fanny och kände henne sedan tidigare så det var nog lite betryggande för Deya också.


Jag märkte att de ville busa med varandra så vi gick ut på gräsmattan och lät dom hålla på. Det gick ganska bra. Deya verkade dock lite osäker på hur hon skulle bete sig och höll sig väldigt mycket under bordet där vi satt på gräsmattan, så att hennes koppel hela tiden trasslade in sig i utemöblerna. Efter ett tag började Deya bli allt mer vild och hon började bita Fanny och skälla helt galet. Fanny var jättesnäll och gjorde ingenting ut lät henne hålla på, och bara snällt försökte busa tillbaka, men jag tyckte att det blev för mycket så jag tog tag i Deya och tryckte ner henne på gräsmattan på rygg och höll kvar henne så ett tag tills hon lugnat ner sig lite. Då släppte jag upp henne och berömde henne när hon var lugn.


Sedan gick vi upp i lägenheten och åt lunch och då låg både Fanny och Deya och sov brevid oss. Inga problem alls. Sedan gick vi ut och lekte lite till och då var Deya mycket bättre mot Fanny. Hon underkastade sig mer och låg på rygg och brottades med Fanny och de sprang och jagade varandra på gräset. Underbart att se, och jätteskönt att dom kommer så bra överens.


Imorgon måste jag och Martin åka till Kista och städa ur vår lägenhet och sedan ska vi åka till IKEA och lämna tillbaka en möbel som vi insåg att den inte får plats här, och sedan köpa lite nya saker också. Då kan vi ju inte ha med oss Deya, så då tänkte vi lämna henne hos mamma och pappa. Nu när dom fått träffas på Deyas hemmaplan så kommer det nog gå jättebra för henne att vara hemma hos dom en dag. Jag hoppas på det varjefall.


I övrigt går det ganska bra tycker jag. Vi går ut med henne hela tiden känns det som, men det behövs också. Ibland tänker vi oss inte för, när hon till exempel har lekt en liten stund och vi tänker att snart är det nog dags att gå ut med henne, men så hinner hon före oss och kissar inne. Men det händer bara en-två gånger om dagen numera, och vi har lagt ut en överbliven kartong framför ytterdörren och oftast är det just på den hon kissar så det är ju bra varjefall.


Igår kväll bjöd vi över tre vänner på middag också. Det gick jättebra och även om Deya är lite bitig med sina valptänder så är hon så otroligt söt och snäll mot folk, och hon verkar tycka väldigt mycket om att hälsa på främlingar. Hon är inte alls vaktig och hon skäller inte ut folk när dom kliver in genom dörren utan vill bara glatt hälsa på dom! Det tycker jag är jättemysigt! Hon låg och sov när vi käkade middag och sedan underhöll hon sig själv genom att brottas med Martins hårig monster-toffel medan vi kollade på hockey. Det gick helt enkelt finfint, hon tyckte inte att det var ett dugg konstigt att det var massa folk här.


Hon har börjat lyssna på sitt namn lite smått, och hon förstår vad nej betyder. Annars är det inte så mycket som hon förstår ännu. När Fanny var här och hon gjorde precis som man sa ("sitt", "vänta där", "kom hit", "gå dit", osv) kände jag bara att GUUUD vad skönt det ska bli när min hund har lärt sig det också.... :P

 
 
Nina

Nina

19 maj 2008 13:12

Hej Anneli!
Victor gav mig länken till din blogg, och jag tänkte mest bara säga att Deya är helt fantastiskt söt och som (förhoppningsvis) blivande valpägare själv tycker jag att din blogg väldigt kul att läsa. Ser fram emot fler uppdateringar om hur det går för er och Deya.

Ha det bra!

http://www.layers.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli - 12 januari 2009 11:20

Här kommer lite fina vinterbilder på Deya.

Av Anneli - 12 januari 2009 11:04

Nu har vi flyttat tillbaka till Kista.   Deya verkade lite låg första dygnet i nya lägenheten, men nu verkar hon känna sig som hemma, och det känns skönt.   Däremot beter hon sig lite underligt kring sin matskål och hon äter inte alls upp all sin m...

Av Anneli - 5 januari 2009 10:36

Vilken missär det var!   Vi åkte ut till mina föräldrar hem ute i Stockholms Skärgård och skulle fira världens bästa nyår! Vid tolvslaget hade jag redan hoppat ner i bubbelpoolen tillsammans med 10 andra glada människor och just när en kompis tänder ...

Av Anneli - 23 juli 2008 13:03

Deya har mått rätt dåligt de senaste dagarna. Det började i söndags med att hon var väldigt lågmäld och låg och sov hela dagen. Sedan vaknade jag klockan 6 på morgonen dan därpå av att hon kräktes. Det fortsatte med att hon låg och sov hela den dagen...

Av Anneli - 22 juli 2008 11:54

Typisk Deya-pose när hon sover. :P   Jag skrev inget om Deyas vikt och längd förra veckan. Jag har haft så himla mycket att stå i så jag har helt enkelt inte hunnit.   Men här kommer dagens mått: Vikt: 10,3 kg Höjd: 41 cm ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards